Belastingdienst werkt aan verbetering meldingenproces fraude en privacy

schedule 7 aug 2025
bookmark_border Fiscaal, Ondernemer, DGA, IB-ondernemer, ZZP, Particulier



De Belastingdienst neemt de aanbevelingen van de Inspectie belastingen, toeslagen
en douane (IBTD) ter harte en werkt aan verdere verbetering van het meldingenproces
rond fraude en privacy.





Dit schrijft staatssecretaris Van Oostenbruggen in een beleidsreactie op de IBTD-rapportage
‘De fraudeaanpak en privacy puzzel’. In de beleidsreactie wordt duidelijk gemaakt
op welke wijze opvolging wordt gegeven aan het onderzoek ‘De fraudeaanpak en privacy
puzzel’.


Op 24 juni 2025 heeft de IBTD het reflectieverslag ‘De fraudeaanpak en privacy puzzel’ gepubliceerd. Dit onderzoek richtte zich op het traject voor urgente meldingen van
mogelijke fraude binnen de Belastingdienst, dat uiteindelijk niet werd geïmplementeerd.
In het rapport worden de onderliggende dynamieken in kaart gebracht, aan de hand van
documentanalyse en interviews met betrokken medewerkers en het Bureau Functionaris
Gegevensbescherming (FG).


Nieuw meldingenproces De Belastingdienst werkt conform de Uitvoerings- en Handhavingsstrategie (UHS) en
streeft naar optimale naleving van regels door burgers en bedrijven. Vertrouwen is
daarvoor cruciaal, maar ook de aanpak van bewuste niet-naleving. Meldingen over mogelijke
fraude zijn een belangrijk informatiekanaal. Na het stilleggen van de Fraude Signalering
Voorziening (FSV) in 2020 werd gewerkt aan een nieuw meldingenproces. Dit kreeg pas
groen licht na verwerking van advies van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Een
afzonderlijk traject om urgente meldingen sneller te behandelen werd uiteindelijk
niet in gebruik genomen vanwege privacybezwaren.


Tijdelijke, handmatige voorziening Vijf typen meldingen – waaronder signalen van de FIOD, het OM en de Arbeidsinspectie
– zijn inmiddels in een tijdelijke, handmatige voorziening opgenomen. Voor toekomstige
verwerking van grotere volumes, inclusief urgente meldingen, is duurzame ICT-ondersteuning
nodig.


De IBTD onderscheidt drie dynamieken die in het traject speelden: maatschappelijke
druk, organisatorische onduidelijkheid en gefragmenteerde betrokkenheid van medewerkers.
De commissie adviseert onder meer om interne tegenstellingen bespreekbaar te maken,
verschillende ideeën samen te brengen en de betrokkenheid van medewerkers te versterken.
De Belastingdienst herkent deze bevindingen en werkt aan verbetering via een programmatische
aanpak, rolduidelijkheid, meer specialistische kennis en gestructureerde samenwerking
binnen de privacyorganisatie.


Bron: MvF, 05-08-2025.


https://www.fiscaalinfo.nl/document/p1-1006192