Forensenbelasting voor tweede woning is toegestaan
De forensenbelasting die sommige gemeenten opleggen aan niet-inwoners met een tweede Op 15 juli 2025 deed het Gerechtshof Den Haag uitspraak in een zaak over de forensenbelasting van Achtergrond De gemeenteraad van Noordwijk stelde in december 2021 de Verordening forensenbelasting de betrokken situaties niet objectief vergelijkbaar zijn, of er een dwingende reden van algemeen belang is die het verschil in behandeling rechtvaardigt. Argumenten voor de belasting De forensenbelasting maakt deel uit van het financieringsstelsel van gemeenten volgens Conclusie van het Hof Het Hof bevestigt dat de forensenbelasting in beginsel wél een beperking kan betekenen Bron: Hof Den Haag, 15-07-2025.
woning is door het gerechtshof Den Haag aangemerkt als een gerechtvaardigde beperking
van het vrije kapitaalverkeer binnen de Europese Unie.
de gemeente Noordwijk. Deze belasting wordt geheven van mensen die niet in de gemeente
wonen, maar daar wel een gemeubileerde woning bezitten die zij meer dan 90 dagen per
jaar voor zichzelf of hun gezin beschikbaar houden. De zaak gaat over de vraag of
deze belasting in strijd is met het vrij verkeer van kapitaal binnen de Europese Unie,
zoals vastgelegd in artikel 63 van het Verdrag betreffende de werking van de EU (VWEU).
Dit Europese recht garandeert dat inwoners van EU‑landen vrij mogen investeren in
onroerend goed in andere lidstaten, zonder onterechte belemmeringen.
Noordwijk 2022 vast. Deze trad in 2022 in werking. De belasting geldt naast de toeristenbelasting
die ook door gemeenten kan worden geheven. Het Hof verwijst in zijn beoordeling naar
eerdere rechtspraak van het Hof van Justitie van de EU. Daaruit volgt dat een belasting
die vooral niet‑ingezetenen treft, kan worden gezien als een belemmering van het vrije
kapitaalverkeer. Zo’n belemmering kan alleen worden toegestaan als:
de overheid. Gemeenten gebruiken de opbrengsten om voorzieningen te bekostigen die
óók door niet‑inwoners worden gebruikt, zoals infrastructuur, groenvoorziening, stranden
en culturele faciliteiten. Deze gedachte sluit aan bij de commissie Christiaanse,
die eind jaren 80 onderzoek deed naar gemeentelijke belastingen. De commissie vond
– en de regering nam dit standpunt over – dat zowel toeristenbelasting als forensenbelasting
moeten blijven bestaan, juist om kosten evenwichtig te verdelen. Het combineren tot
één algemene verblijfsbelasting werd niet wenselijk geacht.
voor het vrije verkeer van kapitaal, omdat het bezit van een tweede woning hierdoor
duurder wordt. Maar die beperking is gerechtvaardigd: niet-ingezetenen profiteren
ook van gemeentelijke voorzieningen, terwijl zij geen inkomstenbelasting in die gemeente
betalen. De belasting is dus bedoeld om een redelijke bijdrage van deze groep te krijgen.
Omdat deze rechtvaardiging aansluit bij vaste EU‑rechtspraak en er sprake is van een
legitiem algemeen belang, oordeelt het Hof dat de Noordwijkse regeling niet in strijd is
met het VWEU.