Verhuisbericht ondernemers komt niet altijd goed aan bij Belastingdienst

schedule 21 okt 2025
bookmark_border Fiscaal, Ondernemer, DGA, IB-ondernemer, ZZP, Particulier



Staatssecretaris Heijnen geeft antwoord op vragen over het bericht ‘Verhuisberichten
die niet goed doorkomen bij de Belastingdienst waardoor ondernemers in de financiële
problemen komen’. 





Ondernemers kunnen in de financiële problemen raken door foutieve verwerking van adreswijzigingen.
De overheid erkent het probleem en licht toe welke stappen worden gezet om fouten
te voorkomen en op te lossen.


Ondernemers melden hun verhuizing aan de Kamer van Koophandel (KVK), maar soms komt
deze wijziging niet door bij de Belastingdienst. In een zeer beperkt aantal gevallen
kunnenfouten optreden door technische problemen of menselijke vergissingen. Procedures
om deze fouten te herstellen zijn aanwezig, en de KVK en Belastingdienst stemmen af
wanneer een onjuist koppeling is gesignaleerd. Na analyse kan de fout worden hersteld
en soms wordt een aanvullend verbetertraject gestart.


Blokkeren van bankrekeningen vindt alleen plaats als ondernemers hun belastingen niet
betalen, ondanks diverse waarschuwingen en mogelijkheden tot uitstel. Dit proces duurt
gemiddeld acht weken en ondernemers krijgen meerdere contactmomenten om betaling of
uitstel te regelen. Mocht een beslag worden gelegd terwijl de ondernemer geen aanslag,
aanmaning of dwangbevel heeft ontvangen, dan wordt het beslag na contact met de Belastingdienst
weer opgeheven. Het kabinet begrijpt de stress die zo’n situatie voor ondernemers
veroorzaakt en wijst op het Stellateam voor urgente gevallen.


Geen verder onderzoek Het kabinet ziet geen aanleiding voor een grootschalig onderzoek naar de omvang van
het probleem, gezien het beperkte aantal incidenten en bestaande procedures voor herstel.
Er vindt regulier overleg plaats tussen de Belastingdienst en de KVK, waarbij extra
aandacht wordt besteed aan adresmutaties om toekomstige fouten te minimaliseren.


Schade als gevolg van administratieproblemen kan voor vergoeding in aanmerking komen
indien sprake is van een onrechtmatige overheidsdaad, geleden schade en een causaal
verband; dit wordt per geval bekeken en de bewijslast ligt bij de ondernemer. KVK
en Belastingdienst sturen altijd statusupdates over adreswijzigingen, en ondernemers
kunnen zelf de juiste verwerking controleren via Mijn Belastingdienst Zakelijk.


Er is geen speciale controle op correcte verwerking van elke mutatie door de KVK,
gezien het minimale aantal fouten en bestaande herstelprocedures. Ten onrechte in
rekening gebrachte kosten of rente worden gecorrigeerd. Als een schrijnende situatie
dreigt, biedt de Belastingdienst maatwerk. Het kabinet ziet voldoende waarborgen om
ondernemers te beschermen, maar blijft extra aandacht besteden aan adreswijzigingen
in het vervolg.


Bron: MvF 16-10-2025.


https://www.fiscaalinfo.nl/document/p1-1049438