Impactanalyse brandstofkostenreductie landbouw
Het kabinet heeft een impactanalyse laten uitvoeren naar mogelijke beleidsopties om In het kader van het Hoofdlijnenakkoord en het Regeerprogramma is onderzocht hoe de De onderzoekers concluderen dat zowel de herinvoering van rode diesel als een accijnsteruggaveregeling Subsidieregeling als meest kansrijke optie Het rapport stelt dat een subsidieregeling beter uitvoerbaar lijkt dan de andere opties. Duurzame brandstoffen en milieueffecten HVO100 kan bijdragen aan het verlagen van emissies, mits de jaarverplichting voor Bron: MvF, 11-07-2025.
de brandstofkosten in de landbouwsector te verlagen. De analyse vergelijkt de herinvoering
van rode diesel, een accijnsteruggaveregeling en een subsidieregeling, en kijkt ook
naar de toepasbaarheid op duurzame brandstoffen zoals HVO100.
brandstofkosten voor de landbouwsector kunnen worden verlaagd. De analyse richt zich
op drie beleidsopties: de herinvoering van rode diesel, een accijnsteruggaveregeling
voor diesel en een subsidieregeling. Voor alle opties is ook bekeken of ze toepasbaar
zijn op HVO100, een synthetische, hernieuwbare dieselvariant die uit hernieuwbare
grondstoffen wordt geproduceerd en geschikt is voor bestaande dieselmotoren.
weinig kans van slagen hebben. Beide opties scoren slecht op uitvoerbaarheid en brengen
aanzienlijke risico’s op fraude met zich mee. Vooral de gecombineerde inzet van voertuigen
voor landbouw- en niet-landbouwactiviteiten door loonwerkers maakt effectieve handhaving
lastig. Loonwerkers zouden voor werkzaamheden buiten de landbouw geen voertuigen mogen
gebruiken waarin rode diesel is getankt, wat aanzienlijke investeringen vereist. Daarnaast
bemoeilijkt de verbeterde brandstofbeveiliging in nieuwe voertuigen de controle op
het gebruik van rode diesel.
Wel moeten de juridische (on)mogelijkheden van zo’n regeling nog verder worden onderzocht,
met name in het licht van Europese regelgeving en staatssteunkaders. De onderzoekers
adviseren om hierover in overleg te treden met de Europese Commissie.
het aandeel hernieuwbare energie wordt verhoogd. Zonder aanpassing van deze verplichting
ontbreekt voor brandstofleveranciers de prikkel om meer hernieuwbare diesel te leveren;
het wordt dan alleen makkelijker om aan bestaande verplichtingen te voldoen. Aan alle
drie de beleidsopties kleven onzekerheden, onder meer over de juridische toelaatbaarheid
binnen de EU. Het rapport raadt aan om deze aspecten verder te onderzoeken voordat
een definitieve keuze wordt gemaakt.